maandag 1 december 2014

Laagjes



Laagjes
Eind november. Zoals vaak ga ik in de vroege ochtend een fikse wandeling maken. Gisteren deed ik dat ook; het was onverwacht echt koud, waarschijnlijk vroor het een paar graadjes. Er hing een tamelijk dichte mist over het uitgestrekte natuurgebied, maar het was niet bewolkt. Want laag boven de oostelijke horizon liet de zon als een maanwitte bol flauwtjes zijn licht schijnen. De hoge rietpluimen hadden witte randjes van de rijp en lager bij de grond leken ook de blaadjes van ternauwernood nog bloeiende margrietjes met kant omrand. Het was heerlijk stil. Maar ik had het koud. Mijn jas te dun. Een bijzonder goede herfstjas, maar niet geschikt voor dit winterse weer. Tegen de tijd dat ik bibberend het huis weer binnenkwam, had mijn plan zich ontvouwd. Ik ging nu voor eens en voor altijd een goede, altijd warme, zij het voor mijn doen dure winterjas kopen. Ik zag er een van een uitstekende merknaam die met vele tientjes korting afgeprijsd werd aangeprezen door een Outdoor Travel winkel. Een stoere stormvaste en waterdichte jas, die al mijn andere exemplaren overbodig zou maken. Man probeerde met redelijke argumenten een en ander tegen mijn voornemen in te brengen, waaronder het aantal van mijn jassen aan de kapstok, dat het om laagjes gaat die je over elkaar moet aantrekken, wat je al niet aan andere bestedingen kunt doen voor dat geld, etc. Hij sputterde nog wat door, maar ik zat al op de fiets. Ik probeerde de jas in de winkel. Zat lekker, capuchon, binnenzakken, waterdicht. Top! Ik kwam thuis met de gigantische plastic zak die mijn voortreffelijke aanwinst herbergde en showde de jas. Man deed echt zijn best en zei dat de jas mij mooi stond en hij blij was als ik er blij mee was. Zo mocht ik het graag horen.
            Daarop liet hij zijn eigen aankopen zien, hij was net terug van de Action winkel. Een fleece trui en een fleece-voor-onder-de-jas-vest. Gemaakt van plastic afval in België. Kostte niks, bijna. Ging hij dragen onder een jas die hij al meer dan 15 jaren in gebruik heeft. En hij proclameerde wederom zijn laagjes visie. Ik deed op mijn beurt mijn best. Niet om die kledingstukken mooi te vinden. Want dat was man met mij eens: dat waren ze niet. Maar meer om te laten zien, dat ik het idee waardeerde. Met loep verdiepte ik mij daarna in de tekstjes op de talloze labels van alle kwaliteit die ik in huis had gehaald. Ik knipte ze een voor een los van mijn jas: de Geschiedenis van dit topmerk, de 100 % Waterdichtheid van de geïmpregneerde stof, het ‘Stormsystem’, Aanwijzingen voor gebruik, Aanwijzingen voor onderhoud en Garantie. Toen schoot ik in de lach. Want op een bijgeleverd informatievelletje met algemene tips van mijn Outdoor Travel winkel las ik een ietwat ontnuchterend, mijn aanschaf ondergravend advies: ‘Wist u dat een fleecetrui licht, sneldrogend en warm is? Een regenjas kun je het hele jaar door dragen, maar is in de winter waarschijnlijk niet warm genoeg. Door de jas te combineren met een fleecetrui, blijf je warm en wordt vocht goed afgevoerd.’ Ik droeg het voor aan mijn lieve man.
            Lekker ingepakt in mijn nieuwe jas stap ik de deur uit voor mijn ochtendwandeling. Ik loop het vaste traject. Het is minder koud dan gisteren. Eigenlijk is het vandaag helemaal niet koud.Transpiratie begint op te spelen. Ik word moe van mijn veel te warme omhulsel en nader onder een vochtproductie die stroompjes begint te vormen met moeite de eindstreep. Wat las ik gisteren ook alweer op een van de labels? ‘Gegarandeerd ademend, houdt uw lichaam warm en droog.’ Ik gooi mijn topjas los, lekker fris zo laagjesloos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten